ZIT RECHT! ZIT STIL!

ZIT RECHT!  ZIT STIL!
Voor leraars en leerlingen 

Mijn zoon/dochter zit- staat- hangt ingezakt,een “couch potato”. Hoe pak je dat aan?

Dé vraag van vele ouders en een intrigerende kwestie omdat houding, zelfbeeld, uitstraling  vooral bij jongeren heel erg met elkaar verbonden zijn.

Klassieke houdingsleer vertrekt vanuit een statische benadering:
“Hoe ziet een goede houding er uit?”
Het vervolgens “aannemen” van deze houding roept weerstand en spanning op en moet worden gevoed door externe instructie. Dat hou je niet vol… Dat werkt niet.
Inmiddels kan het ook anders!

 Een goede houding is levensbelangrijk
– je lichaam gaat langer mee: je spaart je rug, schouders, knieën…
– je ziet er beter uit
– tal van klachten zullen niet verschijnen ofwel  verdwijnen (nek, schouders, rug…)
– bewegen wordt veel minder belastend, zowel bij stappen en lopen als bij specifiek bewegen.
– je kan je veel langer concentreren omdat je lichaamshouding minder energie vreet.

Maar wat is dan een goede houding?
– een goede houding vertrekt vanuit het ontwerp van je lichaam.
– om dit goed te begrijpen moet je enig inzicht krijgen in beweging, zwaartekracht, gewichtsafleiding…

Kan je dat voelen?
– Ja, maar niet altijd meteen; omdat er een aantal spanningspatronen ingebakken zitten,
wat goed is voelt niet altijd direct goed aan.
– Om te “voelen” moeten we meer “feedback” naar het brein creëren.
Dat doen we via oefeningen, vragen, experimenten, dia’s en met behulp van “props” en anatomische modellen… En natuurlijk ook Franklin ballen en banden.

Wat leer je dan?
– hoe je lichaam ontworpen is om stabiliteit en mobiliteit te verenigen.
– samenhang van houding en andere factoren als  aandacht, waarneming, perceptie, evenwicht,    coördinatie, reflexen en ademhaling.
– het  aan den lijven voelen en ervaren.
– hoe je dit nieuwe, vrije gevoel steeds kan terugvinden.

öööLogo_Franklin_en_black